Tulpenvaasje

Tulpen_vaasjeAfgelopen week had ik meerdere tulpen gehaakt maar ik wist niet zo goed waar ik ze vervolgens kwijt kan. Ik heb ze eerst in een leeg potje gezet maar dat vond ik geen recht doen aan de tulpen. Om de boel iets op te fleuren heb ik daarom het potje omgehaakt.

Voor dit vaasje (een omgehaakt potje) heb ik gebruik gemaakt het tulpenpatroon dat gebruikt wordt in een Duitse Crochet Along deken. Voor het originele patroon van de tulpen in het Duits maar met foto’s ga ja hier naar toe. Hieronder heb ik een beschrijving gemaakt van hoe je de tulpen kunt verwerken in het omhaken van een potje.

1) Je haakt een ketting van lossen zo lang als dat je potje rond is en dan sluit je de ketting met een halve vaste. Als je wilt dat je tulpen mooi uitkomen dan is het het mooist als je een aantal kiest dat deelbaar is door drie.

2) Nu kun je ervoor kiezen om verder te gaan op de amigurumi manier (door rond te haken en de toeren niet te sluiten) of door de toeren te sluiten. Ik hou persoonlijk niet zo van een ‘scheve’ rand aan het einde die je krijgt als je amigurumi methode toepast, dus heb ik ervoor gekozen om de toeren steeds te sluiten.

Na het sluiten van de ketting met een halve vaste haak je dus een (keer)losse en vervolgens in elke losse van de lossenketting een vaste. Aan het einde van de toer haak je een halve vaste in de eerste steek van de toer om de toer te sluiten. Het aantal steken is afhankelijk van hoe groot het om te haken potje is. Ik heb op deze manier vijf toeren van vasten gemaakt. De laatste halve vaste heb ik gebruikt om van kleur te wisselen. We gaan nu namelijk verder met de stelen van de tulpen.

3) Verder met groen voor de steeltjes van de tulpen. Je haakt een halve vaste in de eerste vaste van de vorige kleur. Vervolgens haak je drie lossen (dit is het tweede deel van het eerste steeltje). Je slaat twee steken over en haakt dan een stokje in de derde vaste, je haakt een losse en dan nogmaals een stokje in de dezelfde vaste als waar je zonet een stokje hebt gehaakt. Nu heb je een driehoek gehaakt en dit is de steel van een tulp. Je slaat weer twee steken over en haakt daarna weer een stokje in de derde (zesde van deze toer) vaste, weer een losse en daarna nog een stokje in dezelfde steek. Je gaat hiermee door totdat je rond bent.

Aan het einde haak je een stokje in dezelfde steek als waar je de drie lossen aan het begin het gemaakt, weer een losse en daarna sluit je met een halve vaste in de derde (keer)losse ook deze driehoek en hecht je deze kleur af.

4) De tulpen worden over de lossen, of de bovenkant van de driehoekjes (V), gehaakt. Je hecht een nieuwe kleur aan, ik heb hier gekozen voor donkergeel/oranje, en haakt twee lossen. Om een tulpje te haken maak je een cluster van drie stokjes. Dit betekent dat je de tweede doorhaal van het stokje pas aan het einde doet, als je driemaal alleen de eerste doorhaal hebt gemaakt en dus vier lussen op je haaknaald hebt staan.

Voor het eerste tulpje heb je dus twee lossen gehaakt (dat doe je alleen hier bij het eerste tulpje zodat je de juiste hoogte hebt), daarna begin je met het haken van een stokje (je slaat de draad om je naald, haalt een lus op, slaat de draad om de naald en haalt de draad door twee lussen, dan stop je, je hebt nu twee lussen op je naald staan) maar je laat de tweede doorhaal achterwege. Dit doe je nog een keer zodat je drie lussen hebt. Nu sla je draad weer om je naald en haalt de draad door de drie lussen heen. Je hebt nu de kop van het eerste tulpje gehaakt.

Na de eerste tulp haak je twee lossen en haak je een cluster van drie stokjes tussen de  steeltjes (V) van de volgende tulp. Je haakt dus driemaal alleen het eerste deel van het stokje en haalt de draad aan het einde door vier lussen heen. Weer twee lossen en vervolgens weer een cluster van drie stokjes. Ga zo door totdat je alle tulpen hebt gehaakt. Na de laatste tulp haak je twee lossen en maak je met een halve vaste in het eerste cluster de cirkel rond. Deze halve vaste heb ik weer gebruikt voor de kleurwissel naar de bovenste rand van het hoesje van het potje.

5) Terug naar de basiskleur (in mijn geval bruin). Je haakt een (keer)losse en vervolgens drie vasten om de twee (geel/oranje) lossen tussen de tulpjes. Dit doe je totdat je rond bent. Je hebt nu weer net zoveel vasten gehaakt als waar je mee bent begonnen. Je sluit de toer weer met een halve vaste. Ik heb in totaal vier rijen vasten gehaakt.

Wat heb ik gebruikt:
Garen: Rico creative cotton aran (100% katoen)
Kleur: Bruin, groen en oranje
Haaknaald: 4 mm
Extra: Glazen poje
Patroon tulpjes: schoenstricken

Geef een reactie

