Stoere iPad sleeve

Stoere_Ipad_sleeveAl een tijdje stond een nieuwe iPad sleeve op mijn verlanglijstje. In de winkel heb ik regelmatig met van die stoere grijze vilten hoezen voor een Ipad in mijn handen gestaan, dus iets in die stijl moest het worden. Alleen dan wel gehaakt natuurlijk.

Het vinden van een mooie steek om een hoes met een stoer uiterlijk te maken was nog best een zoektocht. Eerder heb ik al hoezen gemaakt van toeren vasten, zowel rondgehaakt als met steeds keren, en met mini granny’s.

Terwijl ik aan het nadenken was over een geschikte steek viel mijn oog op de haakrol die als work in progress in mijn kast ligt. Hier kwam ik de korenarensteek tegen en daar had ik een goed gevoel bij.

De korenarensteek is een relatief makkelijke en daardoor ook snel te haken steek. Je begint een toer met een vaste en daarna steek je met je haaknaald onder de volgende hele vaste door, vervolgens wissel je steeds een vaste en de steek onder hele vaste af om te eindigen met twee vasten. Dit klinkt nogal cryptisch dus neem vooral een kijkje op de blog van Wieke van Keulen om de haakrol te bekijken en je vind er ook een instructie van de korenarensteek.

Voor deze iPad hoes heb ik twee lappen gemaakt waarvoor ik 36 steken (plus een keerlosse) met een 4mm haaknaald heb opgezet. De eerste toer was een toer vasten en daarna ben ik verder gegaan met de korenarensteek. Nadat ik twee lappen van de gewenste lengte had gehaakt heb ik ze aan elkaar vastgezet door ze op elkaar te leggen (met de goede kanten naar binnen/ op elkaar) en in de buitenste steek vasten gehaakt. Tot slot heb ik aan de bovenrand, de open kant, nog een toer halve vasten rondom gehaakt. Hierdoor wordt de bovenrand iets strakker en sluit de hoes mooier aan.

Als finishing touch heb ik een ring van een oude armband aan de hoes vastgezet en daar een draad t-shirt stof (de officiële variant heet Zpaghetti maar ik heb de Action variant gebruikt) doorheen gehaald.

Tot slot heb ik nog twee kralen van dezelfde armband aan het uiteinde van de draden vastgeknoopt. Door de draad dan om de hoes heen te wikkelen blijft de iPad veilig in zijn hoes zitten.

Wat heb ik gebruikt:                               
Garen: Saskia van de Wibra (acryl)
Kleur: Donkergrijs
Haaknaald: 4 mm
Extra: lange draad t-shirt stof (Zpaghetti of een variant hierop), een ring om de draad t-shirt stof doorheen te halen en daarmee aan de hoes vast te zetten, en kraaltje om aan het uiteinde van de draad te knopen.
Patroon: korenarensteek

Geef een reactie

