Dwarsligger hoesje

Dwarsligger_boek_hoesjeDe maand mei is voor ons een waar verjaardagenfestijn. Elk weekend zijn we op pad om elders in het land een verjaardag te vieren. Naast dat ik de trein graag haak vind ik het ook fijn om een boek te lezen.

Dwarsliggers zijn echt super fijn om mee te nemen omdat zo klein zijn. Ik krijg het helaas altijd voor elkaar dat ze open gaan in mijn tas en dat dan de helft van de bladzijden gevouwen is. Om dit te voorkomen heb ik een hoesje voor mijn dwasliggers gemaakt.

Patroon

toer 1: haak een ketting van 16 lossen en 1 keerlosse.

toer 2: haak 16 vasten in de ketting.

toer 3: keer het werk, haak een keerlosse en ga verder met nogmaals 16 vasten. Je hebt nu een rechthoek dat net zo groot is als de zijkant (de korte kant) van de dwarsligger.

toer 4: keer het werk, haak een keerlosse en haak 15 vasten in de achterste lus. Je bent nu bijna aan het einde van de rand, haak in de laatste vaste van deze rand 2 vasten. Ga nu verder met het omhaken van de rechthoek door vaste te haken in de buitenste lussen. Haak hierbij in de hoeken steeds twee vasten.

In plaats van een rechthoekig lapje te haken zou je ook een ovaal kunnen haken. Dan haak je om de ketting van lossen heen en meerder je in de eerste twee toeren vlak voor en vlak na de bochten. Mijn voorkeur ging hier uit naar een rechthoekig lapje omdat ik het een iets strakkere onderkant vind geven.

toer 5 – 25: haak steeds een vaste in de achterste lus van de vaste van de voorgaande toer. De toeren worden niet gesloten maar je haakt in rondgaande (rechthoekige) toeren. Hou eventueel met een stekenmarkeerder bij waar je toer begint.

toer 26: haak een toer halve vasten door beide lussen van de voorgaande toer. Sluit af met een halve vaste in de eerste halve vaste.

Wat heb ik gebruikt:
Garen: Bravo Color (100% acryl)
Kleur: 02097
Haaknaald: 4 mm

Een gedachte over “Dwarsligger hoesje

Geef een reactie

