Vrolijke vlaggenlijn

Vlaggetjes_regenboogMoet er een reden voor een feestje zijn om een vrolijke vlaggenlijn te mogen haken, nee toch?!

Er zijn genoeg patronen te vinden hoe je vlaggetjes moet haken maar tot nu toe ben ik nog nergens tegengekomen hoe je van je gehaakte vlaggetjes een mooie vlaggenlijn maakt. Op foto’s zie ik dan dat er een draad door de vlaggetjes heen is geregen of dat ze aan een lossenketting zijn vastgemaakt. Deze twee manieren geven beide niet het resultaat dat ik graag zou willen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een wat stevigere vlaggenlijn, net zoals bij de plastic vlaggetjes variant die je in de winkel kunt kopen. Nadat ik genoeg vlaggetjes had gehaakt heb ik er op de volgende manier een naar mijn mening mooie en makkelijk te maken vlaggenlijn van gemaakt:

Bepaal eerst de volgorde van de vlaggetjes en leg ze met de goede kant naar boven.

toer 1: begin met een ketting van 15 lossen (of zoveel lossen als je zelf wilt), vervolgens haak je in elke vaste van de bovenrand van het vlaggetje een vaste. Als je klaar ben met het eerste vlaggetje aan de lijn te haken dan haak je een losse en daarna ga je verder met het volgende vlaggetje en dus weer verder met het haken van vasten. Vlaggetjes haak je dus met vasten en 1 losse tussen twee vlaggetjes. Je eindigt weer met 15 lossen (of zoveel lossen als dat je zelf wilt). Je kunt daarna je draad afhechten.

toer 2: ga verder aan de kant waar je bent begonnen. Haak nu in iedere losse en vaste van de vorige toer een halve vaste. Hierdoor krijgt de lijn wat volume en een mooie v-structuur bovenlangs de vlaggetjes.

Vlaggetjes_detail

Wat heb ik gebruikt:
Garen: Saskia van de Wibra
Kleur: diverse kleuren
Haaknaald: 3,5 mm
Patroon van de vlaggetjes: Candy Addict

4 gedachtes over “Vrolijke vlaggenlijn

Geef een reactie

