Color dip blikjes

Colordip_blikjes_omgehaaktIk bewaar mijn pennen, potloden maar ook haaknaalden graag in potjes en blikjes. De verschillende maten en texturen zorgen voor een speelse ordelijkheid op mijn bureau.

De laatste tijd was ik een beetje uitgekeken op de coca cola blikjes dus tijd voor een make-over. Geïnspireerd door de kleuren van het dienblaadje haakte ik hoesjes voor de blikjes.

Het zijn trouwens 0,33 liter blikjes waar ik met een blikopener het bovenste deel (daar waar het lipje op en de opening in zit) af heb geknipt. Tot mijn verbazing leverde dit een mooie gladde rand op waardoor het blikje erg geschikt is om spulletjes in te bewaren.

Patroon color-dip blikjes

Deze color-dip hoesjes haakte ik simpel en snel door enkel vasten te gebruiken en in een spiraal te haken. Tussen haakjes staat het aantal steken dat je aan het einde van de toer zou moeten hebben.

Ik heb een 3,5 mm haaknaald gebruikt en garen van de Hema en de Wibra wat volgens de wikkel geschikt is voor haaknaald 4 tot 4.5 mm. Begin met de kleur van de dip.

toer 1: start met 8 vasten in een magische ring, of haak twee lossen en haak 8 vasten in de tweede losse vanaf je haaknaald (8).

toer 2: haak steeds 2 steken in iedere steek (16).

toer 3: haak in de ene steek 1 vaste en in de volgende steek 2 vasten, herhaal dit de hele toer (24).

toer 4: haak in de eerste twee steken 1 vaste en in de derde steek 2 vasten, herhaal dit de hele toer (32).

toer 5: in elke steek haak je een vaste (32).

toer 6: haak in de achterste lus van elke steek een vaste (32).

toer 7: haak 3 vasten, in de volgende steek 2 vasten, *7 vasten, in de volgende steek 2 vasten*, herhaal wat tussen ** staat nog 2 keer en haak tot slot nog 4 vasten (36).

toer 8: in elke steek haak je een vaste (36).

toer 9: haak 7 vasten, in de volgende steek 2 vasten, 17 vasten, in de volgende steek 2 vasten, en tot slot 9 vasten (38).

toer 10-14: in elke steek haak je een vaste (38).

Wissel van kleur. Ga nu verder met de basiskleur van het blikje, waar de dip als het ware overeen is geverfd.

toer 15-30: in elke steek haak je een vaste (38).

toer 31: *haak 4 vasten, de volgende twee steken samenhaken (minderen)*, herhaal wat tussen ** staat nog 5 keer en haak tot slot nog 2 vasten (32).

toer 32: haak 7 vasten, de volgende twee steken samenhaken (minderen), 15 vasten, de volgende twee steken samenhaken, en eindig met 8 vasten (30).

toer 33-34: in elke steek haak je een vaste (30). Haak nog 2 halve vasten en hecht je draad af.

Colordip_blikjes_omgehaakt_detail

Vind je het nou storend dat de nieuwe kleur op de plek van de kleurwissel een ‘trappetje’ hoger begint (doordat er in een spiraal gehaakt wordt verspringt de kleur) dan kun je het patroon simpelweg aanpassen door aan het einde van elke toer de toer af te sluiten met een halve vaste en elke toer te beginnen met een losse. Door de toeren te sluiten krijg je geen verspringing.

Aangezien het mij niet lukt om als ik toeren sluit geen lelijke scheef lopende rand in mijn werk te hebben gaat mijn voorkeur uit naar eenmaal een verspringing.

Wat heb ik gebruikt:
Garen: Medium van de Hema en Saskia van de Wibra
Kleur: geel en neon oranje (Medium) en paars en ecru (Saskia)
Haaknaald: 3,5 mm
Extra: 0,33 liter blikjes

3 gedachtes over “Color dip blikjes

Geef een reactie

