Harlekijn ruiten kussen

Harlekijn_ruiten_kussenDe Hema heeft sinds kort nieuwe kleurtjes acryl, dit keer niet van die felle en verzadigde kleuren maar fijne pastelletjes. De bollen garen voelden wel minder fijn aan dan de standaard kleuren dus onder het mom van “dit garen moet ik testen” heb ik van een aantal kleuren een bol mee naar huis genomen.

Op de blog van Inverleith kwam ik haar FIKA en jumbo FIKA kussen tegen en dat inspireerde mij om dit harlekijn ruiten kussen te maken.

Patroon harlekijn ruiten kussen

Voor dit kussen heb ik zes grote ruiten gemaakt en twaalf driehoeken of halve ruiten.

Dit kussen was voor mij een probeersel dus het heeft nogal afwijkende maten. Voor een binnenkussen heb je namelijk een kussen van 55×33 centimeter nodig. Op zich is het werk ook dicht genoeg om het kussen te vullen zonder binnenkussen, dus kun je geen binnenkussen maken dan is direct vullen een optie. Wil je wel een binnenkussen gebruiken dan is de meeste makkelijke manier om de grootte van de ruiten en driehoeken aan te passen aan de afmetingen van een bestaand binnenkussen.

Driehoeken en ruiten haken

Een driehoek maak je op dezelfde manier als dat je vlaggetjes zou haken. Je begint met twee lossen en haakt 2 vasten in de tweede losse vanaf je haaknaald. Vervolgens keer je je werk, haak je een keerlosse en haak je in elke steek steeds 1 vaste, in de laatste steek haak je 2 vasten. Je blijft elke toer in de laatste steek meerderen en in de andere steken haak je steeds een vaste. Hier ga je mee door totdat je de gewenste breedte hebt, in mijn geval was dat 34 steken.

Voor het haken van een ruit begin je hetzelfde als bij een driehoek. Als je dan op het gewenste aantal steken bent, in mijn geval 34 steken, ga je elke toer minderen. Dit doe je door aan het begin van elke toer de eerste twee steken samen te haken. In de overige steken haak je steeds weer een vaste. Dit doe je totdat je niet verder kunt minderen.

In elkaar zetten

Ik heb de zes grote ruiten achter elkaar gelegd en steeds twee halve er tussen gelegd. De ruiten en driehoeken heb ik met een naald en draad aan elkaar vastgezet. Hierdoor ontstond een lange lap van zes ruiten en twaalf driehoeken. Vervolgens heb ik de ruit aan de ene kant van de lap vastgemaakt aan de twee driehoeken aan de andere kant. Hierdoor ontstond een col. Deze col heb ik plat neergelegd zodat aan beide kant drie ruiten zaten, en daarna heb ik de bovenkant met vasten dichtgehaakt. Vervolgens heb ik een binnenkussen gemaakt en deze erin gestopt. Tot slot heb ik ook de onderkant met vasten dichtgehaakt.

Harlekijn_ruiten_kussen_detail

Over het Medium garen van de Hema

Het Medium garen van de Hema heb ik altijd fijn garen gevonden. Het is net iets dikker dan de acryl van de Wibra of Zeeman en daardoor in mijn ogen iets geschikter voor bijvoorbeeld een Ipad hoes of ander haakwerk wat een robuuster uiterlijk nodig heeft. Recent heeft de Hema een aantal nieuwe kleuren in het assortiment opgenomen, waaronder de in het kussen gebruikte donkerroze en lichtgroen. De nieuwe kleuren zijn meer mijn smaak dan de oude kleuren maar de kwaliteit is helaas een stuk minder. Het nieuwe garen pluist meer, voelt minder fijn aan, ik steek makkelijker door de draad heen en het is ook minder stevig garen.

Wat heb ik gebruikt

Garen: Medium van de Hema
Kleur: donkerroze (50 gram), lichtgroen (50 gram) en donkergrijs (150 gram)
Haaknaald: 3.5 mm
Extra: binnenkussen (zelfgemaakt 55×33 cm)

6 gedachtes over “Harlekijn ruiten kussen

  1. Mooi kussen!
    Gekke vraag…via Google kwam ik op je blog terecht. Ik ben echt heel heel erg hard op zoek naar de lichtgroene garen die je gebruikt hebt. Halverwege een dekentje, toch te weinig gekocht en nu is t niet meer verkrijgbaar. Al contact gehad met Hema en die vragen me t artikelnummer door te geven. Alleen heb ik nu juist de wikkel van de lichtgroene niet meer. Kun jij me aan het nummer helpen of heb je wellicht garen over? In t kader van help een medehaakster uit de brand… 😉

    Like

    • Hoi Myranda,

      Wat jammer dat het lichtgroene garen niet meer verkrijgbaar is. Ik heb de wikkel van de 50 gram bollen die ik voor het kussen gebruikt heb niet meer maar wel van de 100 gram bollen. Het artikelnummer daarvan is 01.40.0051 Zelf heb ik niet heel veel over, dus ik weet niet of ik je daarmee uit de brand kan helpen. De Wibra heeft momenteel trouwens een soortgelijke mintgroene kleur in het assortiment. De kleur is wel iets feller en het garen ietsje dikker maar wellicht is het een noodoplossing om je dekentje alsnog af te kunnen maken. Succes met je zoektocht!

      Like

Geef een reactie

