Kokeshi poppetjes

Kokeshi_poppetjesSinds ik Pinterest heb ontdekt kom ik zoveel mooie Kokeshi poppetjes tegen. Nu heb ik eerder al een soortgelijk Japans poppetje gehaakt van een patroon uit de simply crochet, maar er zijn zoveel mooiere te vinden.

Deze versie van een Kokeshi poppetje sprong er voor mij uit vanwege de eenvoud en de leuke gedetailleerde haarversiering.

In het patroon wordt garen van drie verschillende diktes gebruikt. Dik garen voor het haar, iets minder dik garen voor het hoofd en de details en dun garen voor het lijfje.

Het meeste garen dat ik in mijn kast heb liggen is van dezelfde dikte. Het garen van de Wibra is namelijk helaas niet in verschillende diktes te koop, en ik hou er niet zo van om verschillende merken garen met elkaar te combineren. Ik heb de Kokeshi poppetjes dus gehaakt met garen van dezelfde dikte.

Om de verhoudingen van het poppetje te houden zoals de ontwerper het had bedacht heb ik een kleine aanpassing aan het patroon gedaan voor het lijfje. Het haar en het hoofdje haken in garen van de dezelfde dikte gaf namelijk geen problemen. Bij het lijfje wordt er in toer 14 gemeerderd naar 28 steken door in elke steek van de voorgaande toer 2 vasten te haken. Als je dit vervangt door te meerderen naar 21 steken door afwisselend 1 vaste en 2 vasten te haken blijven de verhoudingen zoals bij het origineel. Het bandje om het lijf, wat door moet gaan voor een Kimono doek, sluit mooi aan als je het lijfje met 21 steken haakt (in plaats van 28 steken). Daarnaast heb ik het lijfje met 1 toer ingekort, dus toer 23 komt te vervallen.

Kokeshi_poppetjes_detail

De versieringen in het haar leken me moeilijk te maken en veel priegelwerk te zijn, maar het tegengestelde is waar. De onderdelen zijn super makkelijk te maken en daardoor ook leuk om te doen. Ook fijn aan dit ontwerp is dat het lijfje niet opgevuld wordt maar open blijft, hierdoor staat het poppetje fijn stabiel.

Wat heb ik gebruikt:
Garen: Saskia van de Wibra
Kleur: Lichtroze, donkerroze, wit, donkergroen, blauw en zwart
Haaknaald: 3,5 mm
Extra: vulmateriaal
Patroon: Happy Berry Crochet

4 gedachtes over “Kokeshi poppetjes

  1. Jouw Kokeshi zien er prachtig uit. In jouw andere bericht las ik dat die Kokeshi’s niet goed blijven staan. Twee tips waar je misschien iets aan hebt. Teken een rond op karton ter grootte van de onderkant. Knip het rondje uit. Stop dit in de onderkant van het poppetje als je het lijf haakt. Andere mogelijkheid: zoek een platte knoop ter grootte van de onderkant van het poppetje en stop die onder in het lijfje. Zo blijft de onderkant plat en blijft je poppetje beter staan.

    Groetjes, Margaret

    Like

    • Dank je wel voor je reactie en de tips! Ik heb later nog een kokeshi gehaakt van de versie die niet goed bleef staan en daar heb ik toen een kartonnetje onderin gedaan en ook gevuld met kleine steentjes in een pantykousje. Toen bleef het poppetje wel goed staan. De tip van de platte knoop kende ik nog niet dus fijn dat je reageerde, zo leer ik steeds weer wat bij 🙂

      Like

Plaats een reactie